Розвал-сходження коліс: що це таке і що буде, якщо не регулювати
Кожен автовиробник для покращення керованості та стійкості автомобіля визначає оптимальне положення його коліс відносно одне одного і відносно дороги. Розвал, сходження і кастер називають кутами встановлення коліс.
При цьому розвал – кут нахилу коліс до перпендикулярної площини (зазвичай до дороги). З негативним розвалом колеса нагадують «хатинку», з позитивним навпаки – верхня частина колеса нахилена назовні відносно нижньої.
Сходження – це сума кутів між площиною, яка проходить через центри коліс, і поздовжньою віссю автомобіля. Звучить незрозуміло, втім, насправді позитивне сходження – це і є наближення коліс одне до одного спереду автомобіля. Площини обертання коліс перетинаються спереду автомобіля, ніби «сходячись назустріч». При негативному сходженні перетин відбувається позаду (розходження).
Кастер – це кут, утворений вертикаллю і проєкцією осі повороту колеса на поздовжню площину автомобіля. З позитивним кастером вісь повороту колеса нахилена назад відносно напрямку руху, а з негативним – вперед.
Чому не виставляють одні й ті самі кути для всіх автомобілів?
Бо ідеалів тут не існує – тільки компроміси. До прикладу, з близьким до нуля розвалом автомобіль найстабільніше поводиться лише до тих пір, поки їде по прямій, і то за умови достатньої жорсткості підвіски. Старі автомобілі мали позитивний розвал (верх назовні), що певною мірою компенсувало м’якість амортизаторів і нестабільність кутів під навантаженням. Пізніше вдосконалення підвіски дозволило встановлювати негативні значення розвалу, які сприяють стабільності в поворотах – тоді збільшується площа контакту і колесо не «підламується». У автоспорті колеса «завалюють» на декілька градусів. Деякі любителі тюнінгу йдуть ще далі, доводячи тенденцію до абсурду, коли мінусовий розвал уже нічого не покращує, навпаки – вже заважає, зате виглядає незвично.
Негативний розвал, хоч і покращує стійкість у поворотах, прискорює зношування внутрішніх доріжок шин. Через це інженери цивільних автомобілів надають перевагу значенням, наближеним до нуля.
У залежності від конструкції і жорсткості підвіски, вильоту коліс, ширини колії та багатьох інших факторів кути встановлення коліс на різних машинах помітно різняться. Вони можуть варіюватися навіть у однієї моделі залежно від типу підвіски і розміру шин.
Як часто регулювати?
Перевіряти і регулювати розвал-сходження коліс рекомендують одночасно з заміною гуми – тоді це зробити найзручніше, і краще не рідше одного разу на рік. Стенд розвал сходження є у будь-якому хорошому автосервісі. У гаражі майстра дяді Васі навряд чи буде, оскільки сучасний стенд – це складний електронний пристрій, який коштує немалих грошей. Всі кути вираховують спеціальні датчики, які кріпляться на колеса. Отримані дані порівнюються з даними виробника, і програма показує, де параметри у межах норми, а де є відхилення. На старих автомобілях можна відрегулювати не тільки розвал і сходження, але й кастер. На багатьох нових передньопривідних авто не регулюється не тільки кастер, але й розвал виставлений конструктивно, тому налаштування зводяться до регулювання сходження.
Якщо не регулювати взагалі нічого, це негативно позначиться на стійкості і керованості автомобіля, якому стане складно триматися прямої. Водій помітить, що автівку тягне кудись убік. Вона може взагалі почати петляти, відхиляючись від траєкторії, і водієві стане складніше її контролювати. На додачу, неправильно виставлений розвал-сходження забезпечує передчасне «облисіння» протекторів шин.
Коментарі - 0